سوالات متداول

وقتی کسی می‌پرسد که طراحی سایت چه کاربردی دارد؟ و یا چرا به سایت نیاز داریم؟ ما در برشمردن دلایل طراحی سایت و فهرست کردن مزایای طراحی سایت در می‌مانیم که به کدام دلیل از بین هزاران اشاره کنیم! اما اگر بخواهیم تنها یک دلیل طراحی سایت بیاوریم، باید بگوییم امروز آنقدر استفاده از موبایل و اینترنت، رایج و همه‌گیر شده که اگر شما در فضای مجازی، هنگام جستجو، پیدا نشوید، برای مردم به این معناست که اصلا وجود خارجی ندارید!

سوال «هدف از طراحی سایت چیست» یکی از رایج ترین سوالاتی است که مشتریان از ما شرکت‌های طراح سایت می‌پرسند. در پاسخ به سوال هدف از طراحی سایت چیست؟ باید گفت معمولا هدف از طراحی سایت، نزد مشتریانی که به ما مراجعه می‌کنند و اصلی‌ترین دلایل نیاز به طراحی سایت عبارت است از:

.  اطلاع‌رسانی کاتالوگی.

.  برندسازی اینترنتی و بهبود وجهه.

.  بازاریابی اینترنتی جهت آشنا شدن افراد جدید.

.  مراودات کاری و تجاری با طرف بین‌المللی.

.  تسهیل و کاهش هزینه مراودات با مخاطبین و مراجعین.

.  پشتیبانی و پاسخگویی و در دسترس بودن برای مخاطبین.

.  تسریع فرایندهای کاری و گردش اطلاعات.

.  سئو و پیدا شدن در صدر نتایج جستجوی مردم در گوگل.

.  گرفتن سفارش کار، جذب پروژه و جلب نظر مشتری.

.  استخدام نیروی کار جدید و دریافت رزومه آنلاین.

.  فروش اینترنتی و تجارت الکترونیک.

به این تعبیر بازار هدف طراحی سایت هر کسب و کاری است که دوست داشته باشد بهتر شناسانده شود و مشتریان بیشتری داشته باشد.

مثل هر کار دیگری می‌توان طراحی سایت را آموخت و مرحله به مرحله پیش رفت. اما اگر کار اختصاصی شما طراحی سایت نیست و قرار نیست در آینده تبدیل به یک طراح سایت شوید، بایست این مهم را برون‌سپاری کنید. دراین حالت برای شروع طراحی سایت، اولین و مهمترین گام یافتن بهترین شرکت طراح سایت است. باید بین شرکت های طراح سایت فراوانی که همه هم مدعی خدمات کیفی هستند، جستجو کنید و با ملاک و معیار، شرکت مجری درست را انتخاب کنید و سپس کار را به کاردان بسپارید

برای طراحی سایت مناسب موبایل، باید از روش طراحی سایت ریسپانسیو استفاده کنید. البته دیگر لازم نیست مثل سابق مستقلا اقدام به ایجاد نسخه موبایل سایت کرد بلکه همان طراحی سایت طوری انجام می شود که بتواند علاوه بر دسکتاپ روی موبایل و تبلت هم عملکرد متناسب و پاسخگو داشته باشد. بعضی سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس ابزارهای طراحی قوی دارند که خودش از ریسپانسیو ساپورت می‌کند و لذا طراحی سایت سازگار با موبایل، کاری آسان است. لذا نحوه ساخت سایت نسخه موبایل در واقع بازطراحی ریسپانسیو سایت است.

بله. طراحی سایت کاملا روی سئوی سایت اثر می‌گذارد. برای آنکه پس از طراحی بتوان سئوی موفقی داشت باید نکات زیر را در طراحی سایت رعایت کرد :

سیستم مدیریت محتوای درستی انتخاب شود : همه سیستم های سایت ساز و یا سامانه های مدیریت محتوا در موضوع سئو مانند هم نیستند و سئوی بعضی از بعض دیگر قوی تر است. محتوا زدن در سایتی که سیستم مدیریت محتوای سئو-دوست (SEO Friendly) ندارد، شبیه بذر افشاندن در زمینی خشک و لم یزرع است.

در طراحی سایت اصول سئو رعایت شود: در طراحی تمپلیت صفحه اصلی و صفحات داخلی قواعد سئو رعایت شود به نحوی که کدهای اچ‌تی‌ام‌ال صفحه مطابق با قواعد استاندارد سئو دارای یک و فقط یک H1 اصلی باشد و …

تنظیمات کلی سئوی سایت در پانل مدیریت اعمال شود : پانل مدیریت سایت به ادمین اجازه دهد مشخص کند چه صفحه ای توسط گوگل کش بشود یا نشود. اینکه تگ های متای عنوان و توضیح هر صفحه چه باشد. اینکه بتوان به هر عکس عنوان و شرح اختصاص داد.

در هاستینگ سایت کیفیت تاثیرگذار بر سئو لحاظ شود : اینکه سرعت سایت خوب باشد و سریع لود شود و کش بندی مناسب داشته باشد و بصورت پایدار در دسترس باشد به صورت بلند مدت بر سئو تاثیر می گذارد.

نکته های طراحی سایت که باید قبل و در حین و بعد از انجام پروژه طراحی سایت در نظر داشت ، موارد مهم در طراحی سایت هستند که ما بعد از ۱۶ سال فعالیت در این حوزه به تجربه دریافته ایم و رعایت این نکته های طراحی سایت می تواند منجر به افزایش شانس موفقیت سایت شما شود:

.  پروژه طراحی سایت خود را به یک شرکت طراح سایت معتبر بسپارید.

.  اهداف خود از سایت، نیازمندی ها، رول مدل و نمونه هایی که دوست دارید، کارکردهایی که در سایت خود لازم دارید و نمونه محتوایی که در آینده می‌توانید روی سایت تولید کنید را برای کمک به ارزیابی درست پروژه برای شرکت طراح بفرستید.

.  به توصیه های کارشناسی متخصصین طراحی سایت آن شرکت گوش دهید.

.  وبمستر تخصصی برای بهره برداری و بروزرسانی درست سایت در تشکیلات خود به کار بگیرید.

.  در یادگیری آموزش های ارائه شده توسط شرکت طراح وقت صرف کنید تا بتوانید بهره‌برداری درستی از سایت داشته باشید.

در پاسخ به این سوال که مدیریت محتوای سایت چیست؟ باید گفت پلتفرمی آنلاین و نرم افزار اینترنتی که برای راه اندازی سایت شما مورد استفاده قرار میگیرد و شما می‌توانید در آن لاگین کرده و از طریق پنل ادمین آن سایت خود را مدیریت کنید و محتوا درج کنید را سیستم مدیریت محتوا گویند.

رسالت های وجودی سیستم های مدیریت محتوا عبارت است از :

.  راحتی و سرعت بخشی و استانداردسازی فرایند طراحی سایت

.  سهولت بروز رسانی سایت بدون نیاز به داشتن دانش فنی عمیق ادمین

.  اتصال استاندارد به سامانه های نرم افزاری نظیر سی آر ام و حسابداری و اتوماسیون و مدیریت وظایف

.  سهولت و کم هزینه گی افزودن قابلیت با پلاگین ها و افزونه های از پیش آماده

.  انعطاف پذیری و سهولت توسعه استاندارد و افزودن برنامه نویسی های خاص منظوره

.  تضمین حداکثری امنیت و محرمانگی پنل ادمین

.  سهولت و تنوع مدیریت قالب سایت و امکان در آوردن دیزاین های زیبا و متنوع و غیرتکراری و جذاب

از سیستم های مدیریت محتوای معروف جهانی می توان نام برد از سامانه های :

. وردپرس

. جوملا

. دروپال

. پرستاشاپ

. مجنتو

. اپن کارت

که در این بین وردپرس گسترده ترین اکوسیستم جهانی را برای راه اندازی و طراحی سایت داراست.

یکی از دلایل حسن شهرت داده‌ورزان به بهترین شرکت پشتیبانی و طراحی سایت، دلسوزی و تعهد و خیرخواهی نیروهای پشتیبانی ما، در کنار تخصص و دانش فنی بالایی است که دارند. موارد پشتیبانی سایت که مشمول دریافت خدمات پشتیبانی طراحی سایت می‌شوند عبارتند از :

.  اصلاح به هم ریختگی گرافیکی ظاهر سایت در یک مرورگر خاص یا بعد از آپدیت نسخه جدید مرورگر.

.  پاسخگویی به سوالات پیش آمده برای مشتریان تحت پشتیبانی.

.  اصلاح عملکرد نامعمول بخشی از سایت که قبلا درست کار می‌کرده است و اکنون درست کار نمی‌کند.

.  پیگیری دلیل عدم لاگین درست مشتری در پنل مدیریت با حفظ جوانب امنیتی.

.  تنظیم مجوزهای سطح بالا و اعطا یا ملغی کردن مجوزهای خاص به وبمستر ادمین سایت.

.  برگرداندن بک آپ روزانه سایت بنا به درخواست مشتری.

.  ارائه راهنمایی و مشاوره در زمینه‌های تولید محتوا،‌ سئو و بهره‌برداری درست از سایت.

.  کمک به مشتری در ساختن فرم‌های الکترونیک پیچیده.

.  رفع اشکال ارسال و دریافت ایمیل‌های میل‌باکس روی سرور.

.  بروزرسانی پلاگین‌ها و افزونه‌های آپدیت شده و آپدیت هسته بدون بروز مشکل برای سایت.

.  نظارت بر گزارش‌های امنیتی سایت و عکس‌العمل به موقع به تهدیدی خاص.

.  ریموت زدن به کامپیوتر مشتری و بررسی مشکلی که در مرورگر، کامپیوتر و یا شبکه داخلی مشتری درباره سایت به وجود آمده است.

.  اصلاحات جزئی در دیزاین صفحه اول و صفحات داخلی و رفع اشکالات گرافیکی و ظاهری که دستکاری مشتری مسبب آن بوده است.

اینکه طراحی سایت چقدر طول می کشد و یا مدت زمان طراحی سایت، بستگی به پارامترهای زیادی دارد. اما در شرکت ایده پردازان این فرایند از دو تا چند هفته بیشتر زمان نمی برد. به شرط اینکه مشتری در انعقاد قرارداد و تامین محتوا تسریع کند می توان این زمان را تا یکی دو هفته هم کاهش داد.

اگر منظور از سی ام اس اختصاصی سیستم های مدیریت محتوای توسعه یافته شرکت های ایرانی باشد خیر. کاملا تصمیم اشتباهی است. مثل تمام عرصه های دیگر که خودروی ساخت ایران به گرد پای خودروی خارجی نمی رسد یا موبایل ساخت ایران یا لوازم خانگی ساخت ایران، سی ام اس های ایرانی نیز به گردپای همتایان خارجی خود نظیر وردپرس و دروپال و جوملا و … نمی رسند.

روانشناسی رنگ ها طراحی سایت را کاربردی تر و دلپذیرتر خواهد کرد. رنگ شناسی در طراحی سایت و رنگ بندی در طراحی سایت و انتخاب رنگ طراحی سایت کاری تخصصی است که تاثیری بسزا در جذابیت سایت خواهد داشت.
شناخت مفهومی رنگ ها و تاثیر روانشناسی آنها بر مخاطبین و شناخت رنگ های مکمل طراحی سایت را حرفه ای تر خواهد کرد. البته در انتخاب رنگ طراحی سایت باید نکات زیر را مد نظر داشت:

.  بسیاری اوقات رنگ بندی سازمانی که مدت ها قبل از طراحی سایت در سربرگ و لوگو و … کار شده خود را به طراح تحمیل می‌کند.

.  گاهی یک صاحب سایت، باید سایت خود را بر اساس رنگ بندی برند بالا دستی که این، نماینده اوست انجام دهد و چندان حق انتخاب ندارد.

.  وقتی مشتری یک رل مدل را به عنوان الگوی عینی طراحی سایت خود معرفی می کند لاجرم بایست از رنگ بندی آن سایت الگو تبعیت کرد وگرنه با تغییر رنگ ها به کلی جذابیت کار افت می‌کند.