8 شاخه اصلی طراحی گرافیک که می‌توان در آن فعالیت کرد

قبل از اینکه به ۸ نوع طراحی گرافیک بپردازیم، اجازه دهید با اصول اولیه شروع کنیم: طراحی گرافیک چیست؟ طراحی گرافیک ایجاد ترکیبات بصری برای حل مسائل و ارتباط ایده ها از طریق تایپوگرافی، تصویرسازی، رنگ و فرم است. هیچ راه مشخص و ثابتی برای انجام این کار وجود ندارد، و به همین دلیل است که انواع مختلفی از طراحی گرافیکی وجود دارد که هر کدام حوزه تخصصی خود را دارند.

اگرچه اغلب این 8 شاخه اصلی با هم همپوشانی دارند، اما هر شاخه از طراحی گرافیکی به مجموعه‌های خاصی از مهارت‌ها و تکنیک‌های طراحی نیاز دارد. بسیاری از طراحان در یک نوع واحد تخصص دارند. بعضی از افراد بر مجموعه ای از انواع مشابه و مرتبط تمرکز می کنند. اما از آنجایی که صنعت طراحی گرافیک دائما در حال تغییر است، طراحان باید سازگار پذیر و یادگیرنده مادام العمر باشند تا بتوانند در طول حرفه خود پیشرفت و یا به تخصص‌های خود چیزی اضافه کنند.

چه یک طراح مشتاق باشید یا به دنبال خدمات طراحی برای کسب و کار خود باشید، درک 8 شاخه اصلی طراحی گرافیکی به شما کمک می کند تا مهارت های مناسب برای کار خود را پیدا کنید.

8 شاخه اصلی طراحی گرافیک

8 شاخه اصلی طراحی گرافیک عبارتند از:

طراحی گرافیکی هویت بصری

برند (نام تجاری) رابطه ای است بین یک کسب و کار یا سازمان و مخاطبانش. هویت برند نحوه ارائه شخصیت، لحن و ماهیت و همچنین خاطرات، احساسات و تجربیات یک سازمانو یا کسب و کار به مخاطبان خود است.

طراحی گرافیکی هویت بصری دقیقاً همان عناصر بصری هویت برند است که به عنوان چهره یک برند عمل می کنند تا پیام بخش‌های  ناملموس کسب و کار را از طریق تصاویر، شکل ها و رنگ ها منتقل کنند.

طراحانی که در طراحی گرافیک هویت بصری تخصص دارند با صاحبان برند برای ایجاد لوگوها، تایپوگرافی، پالت های رنگی و تصاویری که شخصیت وهویت یک برند را نشان می دهد، همکاری می کنند. علاوه بر کارت‌های ویزیت استاندارد و لوازم ثابت شرکتی، طراحان اغلب مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های برند بصری را توسعه می‌دهند که بهترین شیوه‌های انتقال پیام برند را به مخاطب توصیف می‌کنند و نمونه‌هایی از برندسازی بصری را ارائه می‌دهند که در رسانه‌های مختلف اعمال می‌شود. این دستورالعمل ها به اطمینان از ثبات برند در برنامه های آینده کمک می کند.

طراحی هویت بصری یکی از رایج ترین انواع طراحی است. طراحان گرافیک هویت بصری باید دانش کلی در مورد انواع طراحی گرافیک داشته باشند تا بتوانند عناصر طراحی مناسبی برای همه رسانه های بصری ایجاد کنند. آنها همچنین به مهارت های ارتباطی عالی، مفهومی و خلاقانه و اشتیاق به تحقیق در صنایع، سازمان‌ها، و رقبا نیاز دارند.

طراحی هویت بصری

طراحی گرافیک تبلیغاتی

وقتی اکثر مردم به طراحی گرافیک فکر می کنند، به طرح‌هایی که برای بازاریابی و تبلیغات ایجاد شده اند فکر می کنند.

شرکت‌ها برای تاثیر گذاشتن در فرآیند تصمیم‌گیری مخاطب هدف خود به تلاش‌های بازاریابی و تبلیغاتی موفق وابسته هستند. بازاریابی عالی، افراد را بر اساس خواسته ها، نیازها، آگاهی و رضایتی که از یک محصول، خدمات یا برند دارند، درگیر می کند. از آنجایی که افراد همیشه محتوای بصری را جذاب‌تر می‌دانند، طراحی گرافیک به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به طور مؤثرتری با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.

طراحان گرافیک با صاحبان شرکت، مدیران یا متخصصان بازاریابی برای ایجاد المان‌های بصری برای استراتژی‌های بازاریابی کار می کنند. آنها ممکن است به تنهایی یا به عنوان بخشی از یک تیم داخلی یا خلاق باشند. طراحان می توانند در نوع خاصی از رسانه‌ها  تخصص داشته باشند. در حالی که به طور سنتی طراحی گرافیک چاپ محور است، در چند سال اخیر طراحی برای رسان‌های دیجیتال رشد چشمگیری داشته است، به ویژه برای استفاده در بازاریابی محتوا و تبلیغات دیجیتال.

طراحی بروشور تبلیغاتی

نمونه هایی از طراحی گرافیک بازاریابی:

  • آگهی های مجلات و روزنامه ها
  • پوستر، بنر و بیلبورد
  • اینفوگرافیک
  • بروشور (چاپ و دیجیتال)
  • برچسب‌های خودرو
  • تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی
  • قالب های ایمیل مارکتینگ
  • ارائه های پاورپوینت
  • منوهای رستوران‌ و کافی شاپ
  • تبلیغات رسانه های اجتماعی
  • تصاویر برای وب سایت ها و وبلاگ ها

طراحان گرافیک در حوزه تبلیغات به مهارت های ارتباطی عالی، حل مسئله و مدیریت زمان نیاز دارند. آنها علاوه بر تسلط بر چندین برنامه گرافیکی، طرح‌بندی و مهارت ارائه طرح، باید با تولید محتوا برای کار‌های چاپی و آنلاین نیز آشنا باشند. موقعیت‌های شغلی در این زمینه راهی عالی برای طراحان جدید برای یادگیری فرآیندها و کسب مهارت‌ها و تجربه‌های ارزشمند است.

طراحی رابط کاربری

رابط کاربری (UI) نحوه تعامل کاربر با یک دستگاه یا برنامه است. طراحی رابط کاربری فرآیند طراحی رابط‌ها برای سهولت استفاده از آنها و ارائه یک تجربه کاربرپسند است.

یک رابط کاربری شامل همه چیزهایی است که کاربر با آنها تعامل دارد (صفحه نمایش، صفحه کلید و ماوس) اما در زمینه طراحی گرافیکی، طراحی UI بر تجربه بصری کاربر و طراحی عناصر گرافیکی روی صفحه مانند دکمه‌ها، منوها و … تمرکز می کند. این وظیفه یک طراح رابط کاربری است که جذابیت زیبایی شناختی را با عملکرد فنی به تعادل برساند.

طراحان رابط کاربری در برنامه های دسکتاپ، برنامه های موبایل، برنامه های وب و بازی ها تخصص دارند. آنها از نزدیک با طراحان UX (تجربه کاربری) (که تعیین می کنند برنامه چگونه کار می کند) و توسعه دهندگان UI (که کد می نویسند) کار می کنند.

طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری

نمونه هایی از طراحی گرافیکی رابط کاربری:

  • طراحی صفحات وب
  • طراحی قالب آماده وبسایت (وردپرس و غیره)
  • رابط کاربری بازی‌ها
  • طراحی رابط کاربری اپلیکیشن

طراحان رابط کاربری باید بازیکنان تیمی باشند که هم مهارت‌های جدی طراحی گرافیک و هم درک عالی از اصول UI/UX، طراحی واکنشگرا و توسعه وب داشته باشند. علاوه بر برنامه های گرافیکی، آنها به دانش زبان های برنامه نویسی مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت نیاز دارند.

طراحی گرافیک کتاب، مجلات و نشریات

نشریات از طریق توزیع عمومی با مخاطبان ارتباط برقرار می کنند. آنها به طور سنتی یک رسانه چاپی بوده اند. طراحی نشریه یک نوع طراحی کلاسیک است مانند کتاب‌ها، روزنامه‌ها، مجلات و کاتالوگ‌ها. با این حال، اخیراً افزایش قابل توجهی در انتشارات دیجیتال بخ وجود آمده است.

طراحان گرافیکی که در زمینه طراحی نشریات تخصص دارند با ویراستاران و ناشران برای ایجاد طرح‌بندی، تایپوگرافی و آثار هنری همراه آن، که شامل عکاسی، گرافیک و تصاویر است، کار می‌کنند. طراحان نشریات ممکن است به عنوان فریلنسر، به عنوان اعضای آژانس تبلیغاتی یا به عنوان بخشی از یک شرکت انتشاراتی کار کنند.

طراحی نشریه،مجله و کتاب

نمونه هایی از طراحی گرافیک چاپی:

  • کتاب ها
  • روزنامه ها
  • خبرنامه ها
  • مجلات
  • کاتالوگ ها

طراحان نشریه باید مهارت های ارتباطی، طرح بندی و سازمانی عالی داشته باشند. آنها علاوه بر تخصص در طراحی گرافیک، باید اصول مدیریت رنگ، چاپ و نشر دیجیتال را نیز بدانند.

طراحی گرافیکی بسته بندی محصولات

بیشتر محصولات به نوعی بسته بندی نیاز دارند تا آنها را برای نگهداری، توزیع و فروش آماده کند. اما طراحی بسته‌بندی می‌تواند مستقیماً با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار کند، که آن را به یک ابزار بازاریابی بسیار ارزشمند تبدیل می‌کند. هر جعبه، بطری و کیسه،، ظرف یا قوطی فرصتی برای بیان داستان یک برند است.

طراحان بسته بندی ماکت ها را توسعه می دهند و فایل های آماده چاپ را برای یک محصول ایجاد می کنند. این امر مستلزم دانش تخصصی فرآیندهای چاپ و درک دقیق طراحی و ساخت صنعتی است. از آنجایی که طراحی بسته‌بندی بخش‌های بسیاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، برای طراحان غیرمعمول نیست که انجام بخش‌های دیگری را برای طراحی یک محصول مانند عکاسی، و خلق هویت بصری را بر عهده بگیرند.

طراحان بسته‌بندی ممکن است در طراحی همه انواع بسته بندی حرفه‌ای باشند یا در نوع خاصی از بسته‌بندی (مانند لیبل یا قوطی‌های نوشیدنی) یا یک صنعت خاص (مانند غذا یا اسباب‌بازی‌های کودکان) تخصص داشته باشند. کار آنها علاوه بر دانش کاری قوی در زمینه چاپ و طراحی صنعتی، به مهارت های مفهومی و حل مسئله درجه یک نیاز دارد. آنها باید انعطاف پذیر باشند تا خواسته های مشتریان، بازاریابان و تولیدکنندگان را برآورده کنند و از نیاز روز جامعه و بازار آگاه باشند.

بسته بندی محصولات

طراحی موشن گرافیک

به عبارت ساده، موشن گرافیک المان‌های گرافیکی متحرک هستند. که می تواند شامل انیمیشن، صدا، تایپوگرافی، تصاویر، ویدئو و جلوه‌های بصری دیگر باشد که در رسانه های آنلاین، تلویزیون و فیلم استفاده می شود. محبوبیت این رسانه در سال‌های اخیر با پیشرفت فناوری و محتوای ویدیویی افزایش یافته است.

“طراح موشن گرافیک” یک تخصص تا حدودی جدید برای طراحان است. پیشرفت‌های فناوری در این زمینه به خصوص برای صنعت سینما و  تلویزیون، زمان و هزینه های تولید را کاهش داده و این هنر را در دسترس تر و مقرون به صرفه تر کرده است. در حال حاضر، موشن گرافیک یکی از جدیدترین انواع طراحی است و در تمامی پلتفرم‌های دیجیتال یافت می‌شود، که انواع حوزه‌ها و فرصت‌های جدید شعلی را ایجاد کرده است.

موشن گرافیک

نمونه هایی از طراحی موشن گرافیک:

  • تیتراژ آغازی و پایانی فیلم و سریال
  • آگهی‌های تبلیغاتی
  • لوگوهای متحرک
  • تریلرها
  • ویدیوهای تبلیغاتی
  • فیلم های آموزشی
  • المان‌‌های متحرک برای وب سایت‌ها
  • بازی های ویدیویی
  • بنرهای تبلیغاتی دیجیتالی

طراحان موشن گرافیک با طراحی استوری بورد شروع می کنند و سپس مفاهیم مورد نظر را با انیمیشن و ویدئو  زنده می کنند. طراحان موشن گرافیم بسته به صنعتی که در آن فعالیت می‌کنند، باید دانش کاری قوی در زمینه بازاریابی، کدنویسی و مدل سازی سه بعدی را دارا باشند.

طراحی گرافیک محیطی

طراحی گرافیک محیطی به صورت بصری افراد را به مکان‌ها متصل می‌کند تا با ایجاد فضاها به یاد ماندنی‌تر، جالب‌تر، آموزنده‌تر و تجربه کلی آنها را بهبود بخشد. طراحی محیطی بسیار گسترده است، در اینجا چند نمونه آورده شده است:

نمونه هایی از طراحی گرافیک محیطی:

  • تابلوها
  • نقاشی های دیواری
  • ناوبری حمل و نقل عمومی
  • دکوراسیون داخلی فروشگاه‌های خرده فروشی
  • تبلیغات در ورزشگاه
  • فضاهای رویداد‌ها و کنفرانس‌ها

Wayfinding نوع خاصی از طراحی گرافیکی محیطی است که از علائم استراتژیک، نشانه‌های شاخص و نشانه‌های بصری تشکیل شده است که به افراد کمک می‌کند تشخیص دهند کجا هستند و کجا باید بروند تا بتوانند بدون سردرگمی به مقصد خود برسند.

تبلیغات و طراحی محیطی

طراحی گرافیک محیطی یک علم چند رشته ای است که گرافیک، معماری، طراحی داخلی، منظر و طراحی صنعتی را با هم ادغام می کند. طراحان برای برنامه ریزی و اجرای طرح های خود با افرادی در هر یک از این زمینه ها همکاری می کنند. به همین دلیل، طراحان گرافیک محیطی معمولاً دارای تحصیلات و تجربه در طراحی گرافیک و معماری هستند. آنها باید با مفاهیم طراحی صنعتی آشنا باشند و بتوانند نقشه های معماری را بخوانند و ترسیم کنند.

به طور سنتی، طراحی گرافیک محیطی فرآیند چاپی می‌باشد، اما امروزه نمایشگرهای تعاملی دیجیتال همچنان به عنوان ابزاری برای ایجاد تجربه ای جذاب‌تر، محبوبیت خود را افزایش می دهند.

تصویرسازی برای طراحی گرافیک

هنر گرافیک و تصویرسازی اغلب شبیه طراحی گرافیک هستند، با این حال، هر کدام بسیار متفاوت هستند. طراحان ترکیباتی را برای برقراری ارتباط و حل مشکلات ایجاد می کنند و گرافیست‌ها و تصویرگران آثار هنری بدیع را خلق می کنند. هنر آن‌ها اشکال مختلفی دارد، از هنرهای زیبا گرفته تا تزئینات و تصاویر برای داستان سرایی.

اگرچه هنر گرافیک و تصویرسازی از نظر فنی یکی از شاخه‌های طراحی گرافیک نیستند، اما امروزه آنقدر برای استفاده تجاری در چارچوب طراحی گرافیک از آن استفاده شده است که نمی‌توان در مورد یکی بدون دیگری صحبت کرد.

نمونه هایی از تصویرسازی برای طراحی گرافیک:

  • طرح تی شرت
  • الگوهای گرافیکی برای منسوجات
  • نقاشی متحرک
  • تصاویر استوک
  • رمان‌های گرافیکی
  • بازی‌های ویدیویی
  • المان‌های گرافیکی برای وب سایت‌ها
  • کتاب های کمیک
  • جلد کتاب
  • کتاب‌های تصویری
  • اینفوگرافیک
  • تصویرسازی فنی
  • هنر مفهومی

گرافیست‌ها با ترکیبی از تصاویر و تکنیک‌ها برای خلق آثار خود استفاده می کنند زیرا با نویسندگان، ویراستاران، مدیران، بازاریابان و مدیران هنری در همه انواع طراحی گرافیک همکاری می کنند. آنها اغلب مهارت پایه ای در هنرهای زیبا، انیمیشن یا معماری خواهند داشت. همپوشانی مهارت‌های گرافیست‌ها و طراحان گرافیک باعث شده که بسیاری از طراحان گرافیک هم در زمینه تصویر سازی نیز فعالیت کنند (و بالعکس).

نقاشی دیجیتال و تصویر سازی با کامپیوتر

سخن پایانی

طراحی گرافیک یک رشته همیشه در حال رشد است و تقاضا برای طراحان متخصص و ماهر در حال افزایش است. هنگامی که به دنبال شخص مناسب برای انجام کار طراحی هستید، دانستن انواع مختلف طراحی گرافیک به شما کمک می کند تا متخصص مورد نیاز خود را شناسایی کنید.

نظر شما درباره این مطلب چیست؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نمره: 5 / 5. تعداد رای: 2

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اشتراک در شبکه‌های اجتماعی

هر هفته بهترین مقالات و مطالب آموزشی را ایمیل می‌کنیم. برای دریافت، به کلوپ ایده پردازان بپیوندید.